‘Bilgisayar Programlama Çocuk Oyuncağı’ Etkinliği

Türkiye Bilişim Derneği, Mayıs ayında bir hafta sürecek “Bilgisayar Programlama Çocuk Oyuncağı” adlı bir etkinlik düzenliyor.

Türkiye Bilişim Derneği’nin ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerine yönelik düzenlediği bu etkinlik, çocukların her gün keyifle oyun oynadıkları ve sosyalleştikleri bilgisayar ve internet teknolojileriyle aslında kendi programlarını da yazabileceklerini, bunun çok basit bir şey olduğunu onlara farkettirmeyi amaçlıyor.

Etkinlik, genç nesillerin yoğun biçimde kullandığı bilgisayar ve türevi cihazlarla, internet teknolojilerinin sadece bir tüketim değil; bir değer yaratma aracı olduğu algısını erken yaşlarda kazanmalarını sağlamak üzere ilkokul, ortaokul ve liselerde gerçekleşiyor.

Dernek, 2014 yılının Mayıs ayında, ilkokul 1. sınıf öğrencileri haricinde en az 100.000 çocuğun ilk bilgisayar programlarını yazmasını ve web sitelerini tasarlamalarını hedefliyor.

Neler Yapılacak?

“Programlama Çocuk Oyuncağı Haftası”nda ilkokul, ortaokul ve liseli gençlerimiz kendi okullarında:

Scratch,
Microsoft Small Basic,
HTML/DHTML

teknolojilerini kullanarak, bilgisayara ne yapması gerektiğini söyleyecekler ve ilk sayısal ürünlerini geliştirecekler.

Öğrenciler, öğretmenlerinin rehberliğinde küçük programlar yazacaklar ve web sayfaları tasarlayacaklar. Bunun yanı sıra, bilgisayar ve internet dünyasının önemli şirketlerinde, önemli işlere imza atan katılımcılarla video konferans aracılığıyla sohbet edecekler.

Neden Bu Etkinlik Yapılıyor?

Türkiye Bilişim Derneği, etkinliğin neden yapıldığını şu şekilde açıklıyor: “Boyutları küçülen, fiyatları düşen, işlem hızı artan bilgisayar ve türevi cihazlarla hızlı internete erişim tüm dünyada hızlandı ve kolaylaştı. Ülkemizde de 2013 TÜİK rakamlarına göre 16-74 yaş aralığında bilgisayar ve internet kullanım rakamları sırasıyla yüzde 49,9 ve yüzde 48,9’dur. İnsanların evlerine hızlı internet ile bilgisayar ve türevi cihazları satın alma oranı hızla artmaktadır.

Evlere giren hızlı internet ve bilişim cihazları sayesinde çocuklarımızın da bilişim cihazlarını kullanma oranı gün geçtikçe artmaktadır. Yine TÜİK verilerine göre 6-15 yaş arası çocuklarda bilgisayar kullanma yaşı ortalama 8 iken, 6-10 yaş grubunda ortalama bilgisayara kullanmaya başlama yaşı 6’dır. 11-15 yaş grubunda ise 10’dur. Aynı araştırmaya göre 6-15 yaş arasındaki çocuklarımızın yaklaşık yüzde 45,6’sı hemen hemen her gün internet kullanmaktadırlar. Çocukların ağırlıklı olarak ödev yapmak, oyun oynamak ve sosyal medya ortamlarına katılmak için interneti kullandığı görülmektedir.

Diğer yandan, son yıllarda eğitimcilerin ve anne-babaların bilgisayar ve internete karşı olumsuz bir algı geliştirmeye başladıkları gözlemlenmektedir. Çeşitli devlet kurumlarının da desteğiyle artan sayıda konferans ve etkinlikler kapsamında çocukların bilişim ve internetten korunmasına yönelik çalışmalar yapılmaktadır. Bu tür konferans ve etkinliklerin oluşturduğu “iklim” anne-babaların kaygılarını artırmakta ve ebeveynler ya bilgisayar/internet satın almayı geciktirmekteler veya var olan cihazların çocukları tarafından kullanımına kısıtlamalar getirmektedirler.

“Bilgisayar Programlama Çocuk Oyuncağı” projesinin amacı, bilişim teknolojilerinin tüketim boyutuna odaklanan toplumumuzda yetişmekte olan çocuklarımızın, teknoloji araçlarının aynı zamanda bir üretim ve değer yaratma aracı olduğu algısına ve farkındalığına erken yaşlarda sahip olmalarını sağlamaktır. Günlük olarak kullandığı web sitelerini ve bilgisayar oyunlarını kendisinin de geliştirebileceğinin farkına varması için projeye katılan her çocuğumuzun küçük bir program yazarak bilgisayara emir verebildiğini görmesini ve internette çalışan en az bir web sayfasını oluşturmasını hedefliyoruz.”

Etkinlik Nasıl Gerçekleşecek?

  • 2014 Mayıs ayının ilk haftası içinde gerçekleştirilecek olan “Bilgisayar Programlama Çocuk Oyuncağı” etkinlikleri 5 gün sürecek.
  • Etkinliklere tüm ilkokul, ortaokul ve lise öğrencileri katılabilecek.
  • Bir okulun etkinliklerde yer alması için, bir öğretmenin okulu, sisteme kaydetmesi yeterli olacak.
  • Öğretmenler, en az 2 ay öncesinden etkinlik eğitim içeriklerine erişebilecek. Böylece, sınıflarında uygulayacakları etkinlikleri belirleme şansına sahip olacaklar.
  • Okullara asmak ve öğrencilere dağıtmak üzere poster ve broşür gibi görsel materyallere de etkinliğin 2 ay öncesinden web sitesi üzerinden erişilebilecek.
  • Etkinlik haftası boyunca her gün bilişimcilerle yapılacak olan canlı video konferanslara okullar kendi planlamalarına göre katılabilecek. Okullar, video konferansa, kendi alt yapılarını kullanarak katılacaklar.
  • Etkinlik haftası boyunca, katılımcı okulların öğrencileri, kendi sınıflarında ve laboratuvarlarında öğretmenleri rehberliğinde, 1-2 saat süresince programlama ve web tasarımı çalışmaları yapacak. Gerçekleştirecekleri etkinlik sayısına öğretmenler karar verecek.
  • Etkinlik içerikleri Scratch, Small Basic ve HTML/DHTML kapsamında hazırlanacak.
  • Etkinlik içerikleri, hem bilgisayar ve projeksiyon olan sınıflarda hem de öğrencilerin kullanımında olan bilgisayarların bulunduğu laboratuvarlarda gerçekleştirilebilecek şekilde hazırlanacak.
  • Böylece, öğretmenler yapacakları basit ön hazırlıklarla internet bağlantısı olmayan sınıflarda da etkinlikleri gerçekleştirebilecek.
  • Öğrenciler, geliştirdikleri uygulamaları etkinlik web sitesine yükleyerek tüm ülkeyle paylaşabilecekler.