Çocuklar için Cicicee

Satranç Taşları Nasıl İlerler?

Satranç taşları belirli hamlelere uygun olarak ilerleyebilir. Her taşın farklı bir hareketi vardır.

Satranç standart 64 kare üzerinde oynanır. Her oyuncu 16 taşla oyuna başlar. Taşlar; bir şah, bir vezir, iki kale, iki fil, iki at ve sekiz piyondur. Başlama pozisyonunda oyuncuların tüm taşları, kendi önlerindeki iki sıraya yerleştirilmiştir. Oyunun hedefi rakibinizi şah-mat etmektir. Bu, oyuncu rakibinin şahını mat etmek için uğraşmalı ve şahın kaçabileceği her noktada rakibin onu yakalaması anlamına gelir.

Satranç Taşları

Satranç Taşları Hamleleri

Her taşın gerçekten de kendine has hareketi bulunmaktadır.

Şah:

Şah her yönde bir kare ilerleyebilir. Rok aynı renkten şah ve kalenin aynı anda hareket etmesinin tek istisnasıdır. Rok, şahın bulunduğu kareden kaleye doğru iki kare ilerlemesi ve ardından kalenin şahın üstünden atlayarak bir kare yanına (komşu kareye) konmasıyla yapılır.

Vezir:

Vezir bulunduğu karenin dikey, yatay ve çaprazlarında herhangi bir kareye gidebildiğinden dolayı satranç tahtasının en güçlü taşıdır.

Kale:

Kale, bulunduğu karenin dikey ve yataylarında herhangi bir kareye gidebilir. Vezirden sonra en önemli taştır.

Fil:

Fil bulunduğu karenin çaprazlarında herhangi bir kareye gidebilir. Dolayısıyla sadece başlama pozisyonundaki rengi ne ise sadece o yönlerde ilerleyebilir. Her oyuncunun iki fili vardır. Biri beyaz karede, diğeri de siyah karededir

At:

Atın hareketi L şekline benzer. At yatay, dikey veya çapraz yönde olmamak şartıyla bulunduğu kareye en yakın karelerden birine gidebilir. Hareket yolunda duran taşların üstünden atlayabilir.

Satranç Taşları

Piyon:

Piyon bulunduğu dikeyde sadece önündeki boş kareye doğru ilerleyebilir. Asla geriye doğru hareket etmez. İlk hareketinde, bulunduğu dikeyde önündeki iki karenin boş olması şartıyla iki kare ilerleyebilir. Yan iki dikeyde bulunan (ön çaprazda) rakip taşı yiyerek de bu kareye gidebilir.

Bir piyon ilk hamlesinde iki kare ilerleyip rakip piyonla yan yana gelirse, rakip piyon bu piyonu sanki bir kare ilerlemiş gibi kabul ederek yiyebilir. Bu harekete geçerken alma denir. Bu hak sadece ilk çıkışta (iki kare ilerleme) yapılır. Geçerken alma hakkı bir sonraki hamlelerde kaybolur. Aşağıdaki resimde bir örnek görebilirsiniz (siyahın hareketinden önceki pozisyon, hareketinden sonraki pozisyon ve geçerken alma pozisyonu sonrasındaki durum).

Yorumları Göster

Yorum Yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yukarı